‌محمد نظری

‌محمد نظری

فقط می‌دونم باید یه وبلاگی چیزی داشته باشم که توش بنویسم. پس خودم رو به موضوع خاصی محدود نکردم و اینجا از هر چیزی می‌نویسم.

فیلسوف باشید

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۴ ب.ظ
فیلسوف بودن کار سختی نیست... 

  تنها کاری که باید برای فیلسوف شدن بکنید این است که راجع به سؤال‌های فلسفی فکر کنید که کار سختی نیست. با این سؤال شروع می‌کنیم: جهان چگونه به وجود آمد؟
  آیا از یک انفجار بزرگ به وجود آمد؟ کسی آن را به وجود آورد؟ یا شاید هم از ابتدا بوده است؟ صبر کن ببینم،  از ابتدای چه چیزی جهان وجود داشته است‌؟ بالاخره قبل از به وجود آمدن جهان یک "هیچ" بوده،   و این یعنی زمانی بوده که هیچ چیزی نبوده و یک‌هویی جهان به وجود آمده؟ اینکه نشد،  پس شاید کسی آن را به وجود آورده‌، فرض می‌کنیم کسی بوده و جهان را به وجود آورده امّا این سؤال مطرح می‌شود که خود آن شخص از ابتدا بوده است؟ چگونه به وجود آمده؟ یعنی در زمانِ هیچ ناگهان ظاهر شده و جهان را ساخته؟ شاید کس دیگری آن را به وجود آورده؟ شاید اصلا یک مدیر اصلی بوده که جهان‌هایی را ساخته و مدیریت هر کدام را یک کارمند واگذار کرده،  ولی آن وقت چه کسی او را مدیر کرده‌؟ اصلا آن اداره را کی به وجود آورده؟ و آن کسی که اداره را ساخته خودش از کجا آمده؟...

  جالب نیست؟ ممکن است که هیچ‌وقت به جواب نرسد امّا همین فکر کردن در مورد آن باعث می‌شود جهان را از زاویه دیگری و "دقیق‌تر"  ببینیم. 

پیشنهاد می‌کنم هر از چند‌گاهی بنشینید و در مورد سؤال‌های این چنینی فکر کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی